mandag 26. januar 2009

Motivasjon


Forrige helg var det gjennomkjøring med aktuelle løpshunder i Folldalen. Denne helga har gått med til alt annet enn ei ny gjennomkjøring. Dagene er fine og lyse, det er nok snø og hardt føre. Det er på det nærmeste drømmeforhold. Så hvorfor er ikke bloggen fylt opp med beretninger om fine fjellturer i januarsola?! For det første er jeg ikke ett helt ei sånn ”alltid på tur - blid og trivelig friluftjente”. Kan godt finne på å sitte inne å lese en dag det er sol, for så å kjøre ut med hundene i mørket ..sånn etter kl 9 på kvelden. Er stort sett alltid på tur, av og til kan jeg klare å være både blid og trivelig på samme tid, en eller annen kategorien friluftsmenneske havner vel de fleste som kjører hund inn under. Jeg klarer ikke å være helt tilfreds med å bare være hundekjører hver eneste helg hele høsten og vinteren. Feil tidspunkt å legge bort ”friluftsmannesket”, men fantastisk befriende  :)

Denne helga har det vært super fint vær! Jeg har kjørt korte turer på kvelden og brukt dagene til å gjøre minst mulig. Har prøvd å slappe av litt (dvs sove) og vært sammen med hundene uten at måle for dagen har vært x antall mil på sleden. Hundene får mer enn nok (alt for mye!) hvile, er ikke det minste urolig for det, men syns liksom ikke det har vært noen kjempe stemning i gjengen. Det er nok mer meg selv altså, men de smitter vel. Jeg blir i bedre humør av å gjøre akkurat det som faller meg inn (fra sekund til sekund). Hundene har fulgt samme motivasjonsprogram, det vil si løpe rundt på gården på leiting etter bein – markere på alle trær og busker utenfor hundegården – være inne sammen med meg å se på noe ett eller annet veldig amerikansk tv program (helt uten friluftslivspreg)  – løpe løse rundt ATV etter skogsveien – gå på tur med Rakel og Ivar og selvfølgelig fråtse i kylling. 

Vi er motiverte for en helt vanlig hundekjører avslutning på dagen i dag, i mørket selvfølgelig! 

Det nærmer seg Femundløpet! Jeg må velge 8 av de 12 hundene som har vært i trening. Avgjørelsen blir nok ikke riktig så vanskelig som jeg hadde ønska, noen av forhåndsfavorittene svarer ikke helt til forventningene. Presentasjon av de 8 aktuelle hundene kommer i løpet av denne uka. 

1 kommentar:

Lakris sa...

Venter i spenning på presentasjon av laget til Femund.