mandag 17. november 2008

Millionærfølelsen


Helge Instad har vært og er fortsatt en stor inspirasjon for mange friluftsfolk, og ikke minst hundekjørere! Han skrev en gang, nærmere bestemt i 1930, ett dikt om å "millionærfølelsen"..


Her er min kano, mine garn,
mitt gevær og mine hunder.
Skogene, elvene og vannene
står til min rådighet.
Jeg sitter i skjorteermene
foran teltet og føler meg som
en millionær.

Helge Ingstad 1930


Det følelsen er vel litt fjern for de aller fleste av oss, i allefall for meg. Jeg har ingen kano og løsner skjelden skudd. Lever da heller ikke på langt nær noe fanstmannsliv. De var en drøm engang, nå trives jeg utrolig godt med vannbåren varme i stuegulvet og ellers ett godt sortiment av grønnsaker og frukt på Mega.

Millionærfølelsen får jeg imidlertid av og til. Og den dukker opp i forbindelse med hundekjøringa. I dag har jeg henta en hel pall med hundefór, og jeg føler meg litt som en millionær akkurat nå. Senere i uka kommer det våtfór, da blir jeg mangemillionær :) Ikke det at jeg får fór gratis, det koster å ha hund, men det er vissheten om at fórbeholdningen igjen er god. Det henger nok sammen med perioder i livet da all valuta ble omregna til "antall fórsekker". Billetter, egne klær, utstyr.. var prisen mer enn 3 fórsekker var det for dyrt - uansett! Nå flyter alt lettere og jeg er i stand til å forholde meg til norske kroner som valutaenhet. Selv om det til tider er behov for å bruke fórsekk valuta, de setter fortsatt ting i det rette perspektivet, jeg er fortsatt langt fra å være millionær!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det var også en tid da alt ble regnet i antall seler..

stivheks sa...

Det står vel egentlig i pelsjegerliv? Og e ikke dermed ett dikt akkurat. Pytt pytt

Lakris sa...

Funker som dikt. Forsekkøkonomien er litt borte, men bytteøkonomien lever...

Stenmark sa...

Den riktige millionærfølelsen kommer like etter 100-mila i Finnmarksløpet. Når hodet koker av opplevelser, kjærlighet til hundene, og litt champagne.

stivheks sa...

Oj.. Lure på hva som skjer om jeg drikker mye sjampis etter korte femund. For å kompensere for finnmark og 60 mil på slede.. Bli helt sikkert dårlig. Hmmm

De blir nok 100-mila for meg også, en eller anna gang : )