tirsdag 11. november 2008

Det flyter på!


Jeg er helt kontrollfreak og vil gjerne gjøre absolutt all trening selv! Sånn at jeg vet at det blir gjort helt "riktig". Det er vel ikke helt uvanlig at hundekjørere tror at de er de beste når det kommer til trening av egne hunder, jeg er intet unntak. For min del er resultatet av en slik holdning en ensidig fokus på å få tid til å trene hund, og ett bortfall av de fleste andre aktiviteter fom medio august mnd. Eller det er ikke helt sant, treninga i starten tar jo ikke mer tid enn at andre aktiviteter lett kan prioriteres. Uansett, det er ikke ei helg november og utover vinteren som bør brukes på noen annet enn hundetrening (evt dårlig samvittighet om jeg har problemer med "dørstokkmila" og holder meg inne).

Jeg har fått tenkt litt, og med mine resultater på løp håper jeg virkelig at jeg ikke er den absolutt beste til å trene hundene. De fortjener litt mer kred enn de resultatene. Kanskje er det sånn at det står både dørstokker og andre aktiviteter i veien utover vinteren?! Jeg har rett å slett løsna litt på kontrollen, det er på tide å slippe til andre. I helga har hundene fått mye bra trening uten meg i nærheten. Jeg er helt sikker på at Øystein og Andreas har trent de minst like bra som det jeg ville ha gjort. Co trener Øystein skjønner mye mer enn meg om trenings sånn generelt, prater i vei om aerob, anaerob, melkesyre, fartsleik og intervaller på en sånn måte at jeg har falt av allerede etter den første bokstaven i ordet. Denne jenta har ingen annen idrettserfaring enn sint forsvarsspiller i jentefotball og noen timer ballett (noe som faktisk kommer godt med i tett skog med lite å bremse i. Gjerne med super myke slede, med tanke på aktiv styring er det jeg som er aktiv og ikke sleden). Hundene har vært i de beste hender!

Selv har jeg har fått tre dager i reingjerde, med veiing, merking, en hel del venting og litt slaktavfall til hundene! Det er alltid godt, mye bedre enn jeg innbiller meg, å gjøre noe annet enn å trene hund. Og det er så absolutt enda bedre med vissheten om at hundene er ute på trening selv uten meg tilstede.

For de som våger; litt ansvarsfraskrivelse anbefales på det varmeste!

Ingen kommentarer: